نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور و شطرنج چیست ؟
خانه » نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور و شطرنج چیست ؟

نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور و شطرنج چیست ؟

45K بازدید
دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵
Sahar
0 دیدگاه
51

نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور و شطرنج چیست ؟

نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور

نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور و شطرنج چیست ؟ , نوری همدانی, نظر مراجع تقلید, مقام معظم رهبری, جایز نیست, جایز, حرام, حضرت امام, برد و باخت, بازی, آیت الله مکارم شیرازی, احتیاط واجب, احکام, استفتائات, آیت الله صافی گلپایگانی, حکم بازی پاسور, حکم پاسور بازی کردن, احکام پاسور, نظر مراجع تقلید, نظر مراجع, مراجع تقلید, نظر مراجع تقلید درباره پاسور, نظر مراجع تقلید درباره شطرنج بازی کردن, نظر مراجع تقلید درباره بازی شطرنج, نظر مراجع تقلید درباره بازی پاسور, حلال یا حرام بودن پاسور بازی, پاسور بازی, حکم پاسور بازی, بازی های شرطی, بازی بدون شرط, حلال بودن بازی, حرام بودن بازی, بازی های حرام, بازی های حلال, احکام شرعی پاسور بازی کردن, احکام شرعی بازی شطرنج, حکم مراجع درباره پاسور, حکم مراجع درباره پاسور بازی کردن, حکم مراجع درباره شطرنج بازی کردن, نظر مراجع تقلید درباره بازی کردن با پاسور, ورق بازی, نظر مراجع درباره پاسور و شطرنج, نظر مراجع تقلید درباره بازی پاسور و شطرنج, نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور

بسیاری از افراد با توجه به علاقه خاصی که به این نوع بازی ها دارند علاقه مند هستند بدانند نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور و شطرنج چیست و آیا مخالف نظر آن هاست یا خیر. با فارسی مد همراه باشید.

اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمی شود، ساخت و خرید و فروش و بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد. همچنین با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است. در زیر نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور را برای هر مرجع به صورت جداگانه ذکر کرده ایم:


نظر مراجع تقلید درباره حکم بازی پاسور

حضرت امام قدس سره می فرمایند:

اگر احراز شود یعنی مکلف یقین کند که پاسور و شطرنج از آلت قمار بودن خارج شده بازی با آن ها بدون برد و باختی اشکال ندارد، ولی تا احراز نشود باید بازی نکنند (استفتائات حضرت امم، ج 2، ص 10 و 11)


مقام معظم رهبری می فرمایند:

اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمی شود، ساخت و خرید و فروش و بازی با آن بدون شرط بندی اشکال ندارد. همچنین با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.

بازی با ورق هایی که عرفاً آلات قمار محسوب می شوند، مطلقا جایز نیست. ولی بازی با ورق هایی که عرفاً آلت قمار محسوب نمی شوند، بدون شرط بندی اشکال ندارد و به طور کلّی بازی با هر چیزی که مکلف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرط بندی شود به هیچ وجه جایز نیست و بازی با هر وسیله ای که جزء آلات قماریه حساب نیاید بدون شرط بندی اشکال ندارد. (ترجمه اجوبه الاستفتائات رهبری، چاپ جدید، ص 246 و 247)


مرحوم آیت  الله فاضل لنکرانی (ره) می فرمایند:

نظر اینجانب در این مسئله همانند نظر حضرت امام قدس سره است، ولی امام در جواب سوال مجدد فرموده اند تا احراز نشود نباید بازی کنند و نظر این جانب نیز همین است و در این جهت فرقی بین زمان ها نیست (جامع المسائل آیه الله فاصل، ج 2، ص 293، س 939 و جامع المائل، ج 1، ص 247)


مرحوم آیت  الله گلپایگانی (ره) می فرمایند:

بازی با آلات قمار مثل نرد و شطرنج و پاسور حرام است اگر چه قصد برد و باخت نداشته باشند.


مرحوم آیت الله بهجت (ره) :

بازی کردن با آلات قمار، از قبیل نرد و پاسور و شطرنج با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت احتیاط در ترک است. در شطرنج احتیاط اشدّ است (توضیح المسائل آیت الله بهجت، مسائل متفرقه، ص 2.)

توضیح: مقصود از احتیاط در هر دو مورد احتیاط واجب است.


آیت الله صافی گلپایگانی (مد ظله العالی) می فرماید:

بازی با شطرنج ولو بدون برد و باخت باشد و حضور در مجلسی که شطرنج بازی می کنند اشکال دارد و بازی با ورق و هر آلت قمار دیگر ولو بدون برد و باخت باشد، به نظر اینجانب حرام است. (جامع الاحکام آیت الله صافی، ج 1، ص 302، س 1040 و 1041)


آیت الله سیستانی (مدظله العالی) می فرمایند:

شطرنج مطلقا حرام است و پاسور اگر همچنان در عرف قمار باشد بازی بدون برد و باخت با آن به احتیاط واجب جایز نیست. (مسائل جدید از دیدگاه علماء و مراجع تقلید، ص 189.)


آیت  الله نوری همدانی (مدظله العالی) می فرمایند:

بازی با آلات قمار کلاًّ حرام می باشد، مگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد. (هزار و یک مساله فقهی، مجموعه استفتائات آیت الله نوری، ج 2، ص 167، س 559)


آیت الله تبریزی می فرمایند:

بازی با آلات معروفه قمار، چه با برد و باخت مالی باشد و چه بدون آن جایز نیست، و شطرنج تا وقتی که محرز نشود که از آلت قمار بودن خارج شده به طوری که در هیچ مجتمع قمار یا آن متعارف نباشد، بازی با آن چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست. (استفتائات جدید، آیت الله تبریزی، ص 204، ص 981)


آیت الله مکارم شیرازی (مد ظله العالی) می فرمایند:

بازی با آلات قمار، هر چند بدون برد و باخت باشد اشکال دارد و خرید و فروش و نگهداری آلات قمار حرام است و اگر شطرنج در عرف عام از صورت قمار خارج شده باشد و به عنوان ورزش شناخته شود، مانعی ندارد، خواه با کامپیوتر باشد یا غیر آن. (استفتائات جدید آیت الله مکارم، ج 2، ص 238)

دانلود مقاله

پیشنهاد میکنیم...

این ذکر برای آمرزش گناهان و درمان بیماری ها مفید است
کمترین و بیشترین میزان قند موجود در میوه ها را بشناسید
با تعاملات مثبت در زندگی زوج های موفق آشنا شوید
روش های صحیح برخورد والدین با کودک پرخاشگر چیست؟
چند واقعیت تلخ درباره مضرات مصرف چای کیسه ای
با 28 خاصیت داروئی شگفت انگیز پیاز آشنا شوید
آموزش روش تهیه سالاد ذرت و کاهو
آموزش طرز تهیه ژله آسمانی (ابری)
مبتلایان به دیابت این دانه آجیل را نخورید!
راهکار های علاقمند کردن فرزندان به نماز
انواع فتق در زنان و راه های درمان آن را بشناسید
بهترین راه برای کم کردن چربی‌ های اضافی دور شکم چیست؟
عادات غذایی که منجر به تناسب اندام مردم هند و ژاپن شده اند
با گیاهان و ادویه های رقیق کننده خون آشنا شوید
زردی نوزادان و توصیه هایی برای والدین که باید به آن توجه کنند

دیدگاه کاربران
0دیدگاه ثبت و تایید شده

ارسال دیدگاه